Γιατί τραβάμε φωτογραφίες σέλφι;
Μεγάλη μελέτη ανατρέπει όσα πιστεύαμε για την αιτία λήψης των σέλφι.
Η κρατούσα θεωρία των ψυχολόγων για το λόγο που αποφασίζει κάποιος να ποζάρει για μια σέλφι φωτογραφία είναι ότι πρόκειται για μια ναρκισσιστική συμπεριφορά. Διεθνής ομάδα ερευνητών δεν καταρρίπτει τη κυρίαρχη άποψη περί ναρκισσισμού αλλά παρουσιάζει μια νέα εκδοχή ή καλύτερα ένα ακόμη λόγο για τον οποίο αποφασίζει κάποιος να τραβήξει μια σέλφι, λόγος που δεν έχει αρνητικό συμπεριφορικό πρόσημο.
Οι ερευνητές λένε ότι οι σέλφι φωτογραφίες μπορεί να χρησιμεύσουν ως βοηθητικός τρόπος για να καταγράφουν αυτοί που τις καταγράφουν το βαθύτερο νόημα των στιγμών. Οι ερευνητές υποστηρίζουν πώς όταν χρησιμοποιούμε φωτογραφία πρώτου προσώπου, τραβώντας μια φωτογραφία της σκηνής από τη δική μας οπτική γωνία, είναι επειδή θέλουμε να καταγράψουμε μια φυσική εμπειρία. Κατέληξαν στα συμπεράσματα τους πραγματοποιώντας σειρά πειραμάτων σχεδιασμένα για αυτή την έρευνα στα οποία συμμετείχαν 2.113 άτομα.
«Ενώ μερικές φορές υπάρχει χλευασμός για τις πρακτικές λήψης φωτογραφιών στη λαϊκή κουλτούρα, οι προσωπικές φωτογραφίες έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τους ανθρώπους να επανασυνδεθούν με τις προηγούμενες εμπειρίες τους και να χτίσουν τις αφηγήσεις τους για τον εαυτό τους» λέει ο Ζάκαρι Νις μεταδιδακτορικός υπότροφος στο Πανεπιστήμιο Τίμπιγκεν στη Γερμανία και επικεφαλής τη ερευνητικής ομάδας. «Αυτές οι φωτογραφίες που δείχνουν εσένα μπορούν να τεκμηριώσουν το μεγαλύτερο νόημα μιας στιγμής. Δεν χρειάζεται να είναι ματαιοδοξία» λέει η Λίζα Λίμπι καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο.
Τα πειράματα
Σε ένα από τα πειράματα ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να διαβάσουν ένα σενάριο στο οποίο θα ήθελαν να βγάλουν μια φωτογραφία, όπως μια μέρα σε μια παραλία με έναν στενό φίλο, και να αξιολογήσουν τη σημασία και τη σημασία της εμπειρίας. Οι ερευνητές είπαν ότι όσο υψηλότερα βαθμολογούσαν οι συμμετέχοντες το νόημα του γεγονότος για αυτούς, τόσο πιο πιθανό έλεγαν ότι θα βγάλουν μια φωτογραφία με τον εαυτό τους σε αυτό.
Σε ένα άλλο πείραμα, οι συμμετέχοντες εξέτασαν φωτογραφίες που δημοσίευσαν στους λογαριασμούς τους στο Instagram. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αν η φωτογραφία περιείχε τον συμμετέχοντα στη λήψη, ήταν πιο πιθανό να πουν ότι η φωτογραφία τους έκανε να σκεφτούν το μεγαλύτερο νόημα της στιγμής. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι οι φωτογραφίες που παρουσιάζουν πώς φαινόταν η σκηνή από τη δική τους οπτική οπτική γωνία έκαναν εκείνους που τις είχαν τραβήξει να σκεφτούν τη φυσική εμπειρία.
naftemporiki.gr