Ελληνικό ρομπότ βοηθά παιδιά με αυτισμό στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων
Ενας ρομποτικός βοηθός στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό αναπτύχθηκε στο εργαστήριο Lab Autism του ΠΑΜΑΚ.
Στο εργαστήριο Lab Autism του ΠΑΜΑΚ δημιουργήθηκε ένα ρομποτάκι που έχει αποστολή να ενισχύει την κοινωνική αλληλεπίδραση παιδιών με με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού. Είναι το ρομπότ Panda, με το όνομα Bady που έχει ασπρόμαυρο περίβλημα για την αποφυγή της υπερδιέργερσης που προκαλούν σε παιδιά με αυτισμό τα έντονα χρώματα, είναι κατασκευασμένο από λείο πλαστικό υλικό με κάποια λούτρινα σημεία, έχει ενσωματωμένα ροδάκια για κίνηση και μπορεί να σταθεί σε όρθια θέση. Τα μάτια του είναι φωτιζόμενα με δυνατότητα απενεργοποίησης και οι εκφράσεις του προσώπου του απλοποιημένες.
Το ρομπότ παρουσιάστηκε σε ημερίδα με τίτλο «Συμπεριληπτική Πολιτική και Τεχνολογίες Αιχμής» που διοργανώθηκε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3η Δεκεμβρίου). O Bady, ρομπότ Κοινωνικής Αρωγής σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από μέλη του Εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού ( https://labautism.uom.gr/ ), για να βοηθά τα παιδιά με διαταραχές φάσματος αυτισμού να επικεντρώνονται στις δραστηριότητές και στις πληροφορίες που δέχονται ευκολότερα.
Ο σχεδιασμός του βασίζεται στη θεωρία ότι τα ζωομορφικά ρομπότ δεν προσομοιάζουν τον άνθρωπο, επομένως τα παιδιά με έντονα χαρακτηριστικά στο φάσμα του αυτισμού, δηλαδή με πολλά αισθητηριακά προβλήματα, είναι πιθανόν να νιώθουν λιγότερο άγχος ή φόβο κατά την αλληλεπίδραση μαζί του, τόνισε η Ελένη Γκιόλντα εκπαιδευτικός γενικής και ειδικής αγωγής, μέλος του εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών – Αυτισμού του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Το ρομπότ διαθέτει δύο ηχεία και οπτικό σύστημα ανίχνευσης φωτεινότητας και προσανατολισμού, μικρόφωνο, αισθητήρες αφής, δυνατότητα παραγωγής ομιλίας. Ο σχεδιασμός του είναι ασφαλής για παιδιά, έχει ανθεκτικότητα και λειτουργεί μέσω WoZ ρύθμισης απομακρυσμένης σύνδεσης, που φέρει τον τίτλο της ταινίας Wizard of Oz. O εκπαιδευτής κάθεται σε κάποιο σημείο και με κάποια εφαρμογή κρυφά από το παιδί χειρίζεται το ρομπότ. Έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα προσαρμογής στις ανάγκες του παιδιού και σε απρόοπτα, δηλαδή σε περίπτωση έναρξης επεισοδίου εκνευρισμού μπορεί ο εκπαιδευτής να αλλάζει την πορεία της συνεδρίας και της δραστηριότητας.
Αναφερόμενη στην εφαρμογή του ρομπότ σε καινοτόμο πρόγραμμα είπε ότι αποτελείται από τέσσερις άξονες:
– Aνακούφιση και μείωση του άγχους. Σε πρώτη φάση γίνεται μία γνωριμία του παιδιού με το ρομπότ με στόχο την εξοικείωση και ο χειρισμός γίνεται διακριτικά από τον εκπαιδευτικό. Το παιδί αλληλεπιδρά κάνοντας μία απλή συζήτηση με κάποιο σενάριο που έχει σχεδιαστεί από πριν, γίνονται ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και ακολουθούν επιβραβεύσεις. Η δεύτερη φάση βασίζεται στη γνωστική και συμπεριφορική θεραπεία, χρησιμοποιείται για τη μείωση του στρες και το ρομπότ καθοδηγεί το παιδί ώστε να εκτελέσει ασκήσεις χαλάρωσης. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος.
– Ενίσχυση της επικοινωνίας. Σημαντική είναι η παροχή ενισχυτών (π.χ. αισθητηριακές επιβραβεύσεις- ήχοι, τραγούδια που αρέσουν στο παιδί) μετά την ολοκλήρωση της κάθε δραστηριότητας. Έτσι είναι πιθανότερη η εμφάνιση θετικών συμπεριφορών και επικοινωνίας. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος. Επίσης η δραστηριότητα αυθόρμητα αιτήματα στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να εκφράζουν αιτήματα (φως, μουσική, ιστορία , χορός) και να κατανοούν τη διαδικασία αιτίου-αποτελέσματος.
– Κοινωνικές δεξιότητες. Περιλαμβάνονται φάση εξοικείωσης και παιχνίδια μίμησης και εναλλαγής σειράς, παιχνίδια συναισθηματικής και κοινωνικής κατανόησης.
– Κινητικές δεξιότητες. Καθρεπτισμός και ρομποτικές δραστηριότητες κίνησης βοηθούν στην εξάσκηση της αδρής κινητικότητας (ισορροπία, συγχρονισμό, συντονισμό, μίμηση). Επίσης περιλαμβάνονται παιχνίδια κατανόησης της οπτικής του άλλου.
Η χρήση της ρομποτικής τεχνολογίας για παιδιά με αυτισμό – εντάσσεται στην κατηγορία της ρομποτικής κοινωνικής αρωγής- έχει αποτελέσει τομέα μεγάλου ενδιαφέροντος και μελέτης την τελευταία δεκαετία, υπογράμμισε η κ. Γκιόλντα σημειώνοντας ότι στο μέλλον θα ήταν χρήσιμο να εφαρμοστούν παρεμβάσεις με το ρομπότ-Panda σε μεγάλη κλίμακα και σε διαφορετικά πλαίσια, όπως σχολεία και ειδικά κέντρα αποκατάστασης, προκειμένου να ελεχθεί η αποτελεσματικότητά του στον κοινωνικό τομέα, στην επικοινωνία, στη διαχείριση συμπεριφοράς και στις κινητικές δεξιότητες και να προσαρμοστεί κατάλληλα. Το Εργαστήριο Αυτισμού του ΠΑΜΑΚ συνεργάζεται με τα μέλη ΔΕΠ, ερευνητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και άλλων Πανεπιστημίων, Ιδρυμάτων και Ινστιτούτων (ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, EKETA κ.α.).
ΑΠΕ-ΜΠΕ