Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος της εφημερίδας μας
Ενδιαφέροντα

Ο «θεϊκός διάλογος» του Πικάσο με την Αρχαιότητα στο Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Αν κάποιος σημείωνε πάνω σε ένα χαρτί όλες τις διαδρομές που διήνυσα και τις ένωνε μεταξύ τους με μία γραμμή, θα σχεδίαζε ενδεχομένως έναν Μινώταυρο»

Πάμπλο Πικάσο

Για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά όντα όπως ο Κένταυρος ή ο Μινώταυρος και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη  «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

MUSEUM OF CYCLADIC ART© PHOTO PARIS TAVITIAN. Αριστερά Γυναίκα του Πικάσο /Δεξιά Μαρμάρινο  αγαλμάτιο Αφροδίτης, ρωμαϊκών χρόνων
MUSEUM OF CYCLADIC ART© PHOTO PARIS TAVITIAN. Αριστερά Γυναίκα του Πικάσο /Δεξιά Μαρμάρινο  αγαλμάτιο Αφροδίτης, ρωμαϊκών χρόνων

 

Τα πικασικά έργα, σχέδια και κεραμικά δημιουργίες από τη δεκαετία του 1920 έως του 1960, προέρχονται από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού ενώ τα έργα της αρχαιότητας,με τα οποία αντιπαραβάλλονται στις προθήκες της έκθεσης, προέρχονται από 15 ελληνικά μουσεία και συλλογές. Πρόκειται για γλυπτά, κεραμικά και χάλκινα που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους (περ. 3200 π.Χ.) έως και την Ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο (μέσα 3ου αι. μ.Χ.).

Αριστερά Αρχαία γυναικεία ειδώλια /Δεξιά Ο Βασιλιάς του Πικάσο
Αριστερά Αρχαία γυναικεία ειδώλια /Δεξιά Ο Βασιλιάς του Πικάσο

Μεταξύ των «ζευγών» της έκθεσης, που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του MuséeNationalPicasso-Paris στο πλαίσιο του “PicassoMéditerranée”,  ξεχωρίζουν:ο Κένταυρος από λευκό πηλό, διαμορφωμένος στο χέρι, εγχάρακτη και γραπτή με επίχρισμα διακόσμηση, που δημιούργησε ο Πικάσο στην Vallaurisτο 1953, σε διάλογο με τον Κένταυρο της Κυπρο-Αρχαϊκής περιόδου του 6ου αιώνα π.Χ.  και τομοναδικό Ειδώλιο Κενταύρου της ΠρωτογεωμετρικήςΠεριόδου στο Λευκαντί της Εύβοιας που χρονολογείται στα τέλη 10ου αι. π.Χ.

Επίσης ο διάλογος ανάμεσα στο έργο Τυφλός Μινώταυρος οδηγούμενος από μικρόκορίτσι μπροστά στηθάλασσα που δημιούργησε ο Πικάσο στηνBoisgeloupτο 1934 και στον φόνο του Μινώταυρου από τον Θησέα πάνω στον ερυθρόμορφο καλυκωτό κρατήρα της Ύστερης Κλασικής περιόδου από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όπως και ο Κορμός αγάλματος Μινώταυρου, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου της πρώιμης κλασικής περιόδου.

Αριστερά Αρχαίο Αγαλμάτιο Πανός/ Δεξιά Καθιστός αυλητής του Πικάσο
Αριστερά Αρχαίο Αγαλμάτιο Πανός/ Δεξιά Καθιστός αυλητής του Πικάσο

Όπως αναφέρει η Πρόεδρος του Μουσείου, Σάντρα Μαρινοπούλου η αγάπη της για την Κεραμική Τέχνη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα πυροδότησε την ιδέα να δημιουργηθεί ένας διάλογος ανάμεσα στα κεραμικά και στα σχέδια του Πάμπλο Πικάσο με την αρχαιότητα ιδέα που δέχτηκαν με ενθουσιασμό ο Bernard και η Almine Picasso.

Εάν «η Μεσόγειος είναι δρόμοι» (Lucien Febvre), τότε όλα αυτά που είδε, που διάβασε, από τα οποία εμπνεύστηκε, αυτά που βίωσε και μετουσίωσε ο Πικάσο στην τέχνη του, δεν είναι παρά το πολιτισμικό μεσογειακό DNA του, οι δρόμοι μέσα στις στοές του λαβυρίνθου του» σημειώνει ο Διευθυντής του Μουσείου και επιμελητής της έκθεσης, καθ.  Ν. Χρ. Σταμπολίδης.

Αριστερά Η κουκουβάγια του Πικάσο/Αριστερά Αρχαίο ομοίωμα κουκουβάγιας
Αριστερά Η κουκουβάγια του Πικάσο/Αριστερά Αρχαίο ομοίωμα κουκουβάγιας

Τέλος ο επιμελητής της έκθεσης OlivierBerggruen τονίζει ότι στο έργο του Πικάσο η γραμμή έχει ιδιαίτερη σημασία. Η απόλυτη σαφήνεια των διαχρονικών, στιβαρών σχημάτων που εμπνέονται από την αρχαιότητα και η διάρρηξη του σχήματος, δηλαδή η γραμμή, αμφιταλαντευόμενη και αντιδραστική, αποτελούν βασική συνιστώσα του έργου του.  Η έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αναδεικνύει τη δύναμη της φανταστικής όσο και σημαντικής για τον ίδιο αρχαιότητας του Πικάσο».

Πάνω Χορευτές  του Πικάσο/Κάτω Αρχαίο Ομοίωμα ανδρικού χορού
Πάνω Χορευτές  του Πικάσο/Κάτω Αρχαίο Ομοίωμα ανδρικού χορού

zougla.gr

enloutrakio

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button