Όλε Εβινρούντε (1877 – 1934)
Αμερικανός επιχειρηματίας νορβηγικής καταγωγής, εφευρέτης της εξωλέμβιας μηχανής.
Γεννήθηκε, ως Όλε Εφενρουντστούεν, στην πόλη Κριστιάνα της Νορβηγίας στις 19 Απριλίου 1877. Σε ηλικία 5 ετών μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες με την οικογένειά του και εγκαταστάθηκε στο Κέμπριτζ του Ουισκόνσιν. Από μικρός ένοιωθε έλξη για τις μηχανές και στα 16 του εγκατέλειψε το σχολείο για να δουλέψει σε διάφορα μηχανουργεία και να μάθει την τέχνη.
Το 1900 ίδρυσε το δικό του μηχανουργείο και ασχολήθηκε με την κατασκευή διάφορων αυτοκινούμενων οχημάτων. Τη διεύθυνση της επιχείρησης ανέλαβε μια νεαρή γειτόνισσά του, η Μπέσι Κάρι, την οποία ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα. Το 1906 πέρασαν δαχτυλίδια και το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου το νεαρό ζευγάρι πήγε διακοπές σ’ ένα νησί της Ανατολικής Ακτής. Μια μέρα και με συνθήκες καύσωνα ο Όλε χρειάστηκε να κάνει μια διαδρομή 5 μιλίων με τη βάρκα του για να φέρει παγωτό στην αγαπημένη του. Κατά τη διάρκεια της κοπιαστικής διαδρομής ο Εβινρούντε σκέφθηκε ότι μια μηχανή εσωτερικής καύσεως δεν ήταν μόνο χρήσιμη στα αυτοκίνητα, αλλά και στις βάρκες.
Στρώθηκε στη δουλειά και τον επόμενο χρόνο παρουσίασε την πρώτη εξωλέμβια μηχανή, με ιπποδύναμη ενάμισι ίππου. Η Μπέσι, η οποία στο μεταξύ είχε γίνει γυναίκα του, γέλασε με την ανακάλυψή του, γιατί της θύμιζε αναδευτήρα του καφέ και εξέφρασε τον σκεπτικισμό της για τη χρησιμότητά της. Γρήγορα, όμως, πείστηκε για την αξία της εφεύρεσης και ανέλαβε τη διαφημιστική της καμπάνια.
Αν και άλλοι εφευρέτες είχαν κατασκευάσει εξωλέμβιες μηχανές από τα τέλη του 19ου αιώνα, η μηχανή του Εβινρούντε ήταν η πρώτη εμπορικά αξιοποίησιμη. Το 1911 έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη «Θαλάσσια Προωθητική Μηχανή» του με αριθμό 1.101.260. Αμέσως μετά συνεργάστηκε με τον πάμπλουτο εφοπλιστή ρυμουλκών Κρις Μέγιερ για την εμπορική της εκμετάλλευση, με έδρα το Μιλγουόκι.
Οι δουλειές πήγαιναν πολύ καλά και το 1914 ο Εβινρούντε πούλησε το μερίδιό του στον Μέγιερ, για να χαρίσει στον εαυτό του και τη σύζυγό του βασιλικές διακοπές 5 ετών. Το 1919, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του, οι διακοπές τελείωσαν και η οικογένεια Εβινρούντε επέστρεψε στο Μιλγουόκι. Ο Όλε στρώθηκε στη δουλειά και παρουσίασε το νέο του δημιούργημα, τη δικύλινδρη εξωλέμβια μηχανή με ιπποδύναμη τριών ίππων. Πρότεινε στον παλιό του συνεταίρο την εμπορική της εκμετάλλευση και όταν αυτός αρνήθηκε, δημιούργησε τη δική του εταιρεία με την επωνυμία ELTO.
To 1929 εξαγόρασε την εταιρεία του Μέγιερ και δημιούργησε την Outboard Marine Corporation (OMC), η οποία συναγωνιζόταν την Johnson στην αγορά εξωλέμβιων μηχανών των ΗΠΑ. Η Οικονομική Ύφεση της δεκαετίας του ’30 δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στον Εβινρούντε και η OMC διασώθηκε χάρη στις συνεχείς εξαγορές ανταγωνιστριών εταιρειών της.
Το 1933 η αγαπημένη του Μπέσι έφυγε από τη ζωή και ο Όλε, μη αντέχοντας τον χαμό της, έσπευσε να τη συναντήσει στον άλλο κόσμο στις 12 Ιουλίου 1934. Την επιχείρηση συνέχισε ο γιος του Ραλφ, ο οποίος δύο χρόνια αργότερα εξαγόρασε την Johnson. Από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά η OMC αποτέλεσε τον βασικό προμηθευτή του Αμερικανικού Στρατού σε εξωλέμβιες μηχανές.
Σήμερα, με την επωνυμία Evinrude – Johnson είναι η ηγέτιδα δύναμη στον κλάδο των εξωλέμβιων μηχανών παγκοσμίως. Αποτελεί θυγατρική της καναδικής εταιρείας Bombardier, η οποία κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, και τα γνωστά στη χώρα μας πυροσβεστικά αεροπλάνα Canadair.