Αυτό είναι το νέο μάθημα που έρχεται στα σχολεία
Σημαντικές αλλαγές προωθούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σχεδιάζει την εισαγωγή ενός νέου μαθήματος με τίτλο «Ηθική» Θα λειτουργεί ως ισότιμο γνωστικό αντικείμενο για τους/τις μαθητές/τριες που απαλλάσσονται από το υποχρεωτικό μάθημα των Θρησκευτικών.
Η απόφαση αυτή εδράζεται στις 1749 και 1750/2019 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που προσδιόρισαν ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να απευθύνεται αποκλειστικά σε μαθητές και μαθήτριες που ασπάζονται την Ορθόδοξη πίστη, ενώ οι υπόλοιποι έχουν δικαίωμα πλήρους απαλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, η Πολιτεία έχει την υποχρέωση να παρέχει ένα ισοδύναμο μάθημα για να μην μετατρέπεται η απαλλαγή σε «κενή ώρα». Το έργο έχει ανατεθεί στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το οποίο αναλαμβάνει τη σύνταξη του Προγράμματος Σπουδών, του Οδηγού για τον Εκπαιδευτικό και την εκπόνηση διδακτικού υλικού για όλες τις σχολικές τάξεις από τη Γ΄ Δημοτικού έως και τη Γ΄ Λυκείου. Η διάρκεια του έργου ορίζεται μέχρι τις 31 Αυγούστου 2025 και ο συνολικός προϋπολογισμός φτάνει τα 37.200 ευρώ (με ΦΠΑ). Σκοπός του μαθήματος Ηθικής.
Σκοπός του μαθήματος Ηθικής
Το νέο μάθημα στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση, τη δημοκρατική συνείδηση και τη σύνδεση με διαχρονικές αξίες. Μέσα από αυτό, οι μαθητές θα καλούνται να διαμορφώσουν ελεύθερη και υπεύθυνη σκέψη, να συμμετέχουν ενεργά στο κοινωνικό σύνολο και να αναπτύξουν τις ικανότητές τους με βάση τις αξίες του σεβασμού, της ειρήνης και της κοινωνικής αλληλεγγύης.
Παιδαγωγικές και θεματικές κατευθύνσεις
Το Πρόγραμμα Σπουδών διαρθρώνεται γύρω από θεμελιώδεις αξίες και αρχές: κατανόηση και ενίσχυση της ηθικής σκέψης, διερεύνηση ηθικών διλημμάτων (δικαιοσύνη, ανθρώπινα δικαιώματα, βιοηθική),κοινωνική ευαισθησία και υποστήριξη ευπαθών ομάδων, διάλογος με την ετερότητα και σεβασμός στη διαφορετικότητα, σχέση ηθικής με την επιστήμη και την τεχνολογία, ανάπτυξη σκοπού και νοήματος στη ζωή των μαθητών. Η διδασκαλία προτείνεται να γίνει μέσω βιωματικών δράσεων, συνεργατικής μάθησης και συμμετοχής σε προγράμματα που ενισχύουν τον διάλογο, την ενσυναίσθηση και τον αναστοχασμό. Πώς θα δομηθεί το εκπαιδευτικό υλικό Το διδακτικό πακέτο θα περιλαμβάνει: έντυπο ή/και ψηφιακό βιβλίο μαθητή, ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα, οδηγό για τον εκπαιδευτικό με απλές, κατανοητές οδηγίες και προτεινόμενες δράσεις, παραδείγματα εφαρμογής ανά ηλικιακή ομάδα και θεματικό πεδίο, ενδεικτικό πλήθος σελίδων ανά τάξη (από 96 έως 160 σελίδες). Το περιεχόμενο θα είναι επιστημονικά έγκυρο, με σύγχρονα παιδαγωγικά δεδομένα και ενθάρρυνση της κριτικής σκέψης και της βιωματικής μάθησης.
Ειδικά χαρακτηριστικά του νέου μαθήματος.
Το μάθημα της Ηθικής θα είναι πλήρως συμπεριληπτικό, διαθεματικό και μαθητοκεντρικό, χωρίς αποκλεισμούς. Θα βασίζεται σε υψηλές προσδοκίες, προσαρμοσμένες στις δυνατότητες κάθε παιδιού, ενώ θα παρέχει χώρο για δημιουργική έκφραση, συζήτηση και ενεργή συμμετοχή. Η δομή του θα επιτρέπει συνδέσεις με άλλα γνωστικά αντικείμενα και με την κοινωνική πραγματικότητα, προωθώντας τη σύνδεση σχολείου – κοινότητας. Το ΙΕΠ φιλοδοξεί να προσφέρει ένα μάθημα ουσιαστικό, εμπνευσμένο από τις προκλήσεις της εποχής αλλά και τις διαχρονικές αξίες που συνθέτουν τον πολιτισμικό πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας.