Ο κούριερ που ξεκίνησε με ένα φορτηγάκι στην παρανομία και σήμερα έχει 36 αεροπλάνα
Ένας άνθρωπος είναι το αντικείμενο συζήτησης τις τελευταίες μέρες στους επιχειρηματικούς κύκλους της Κίνας, ενώ η φήμη του ταξιδεύει πλέον σε όλο τον κόσμο.
Ο λόγος για τον 46χρονο Κινέζο Wang Wei ο οποίος ξεκίνησε στην παρανομία με ένα φορτηγάκι να μοιράζει δέματα και σήμερα είναι ζάμπλουτος. Έχει 36 αεροπλάνα και έγινε ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στην Κίνα και ετοιμάζεται για να μπει ψηλά στη λίστα του Forbes.
Ήδη βρίσκεται ψηλά στη λίστα του Bloomberg με τους δισεκατομμυριούχους καθώς μέσα σε λίγες ημέρες η αξία της μετοχής της SF Holdings ενισχύθηκε κατά 40% και η προσωπική περιουσία του Wang άγγιξε τα 26,5 δισ. δολάρια.
Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πώς τα κατάφερε. Ο ίδιος δεν δίνει συνεντεύξεις, οπότε όλα όσα γνωρίζουμε για τον δαιμόνιο επιχειρηματία, προέρχονται από διεθνή δημοσιεύματα…
Βέβαια φαίνεται ότι δεν έχουν αλλάξει και πολλά για τον ίδιο, αφού μόλις πριν λίγες μέρες, αντί να επιλέξει ένα κουστούμι διεθνούς οίκου ή έστω ένα κινέζικο, αποφάσισε να φορέσει τη μαύρη μπλούζα με το λογότυπο της εταιρίας του, της SF Holdings Group, τζιν και αθλητικά παπούτσια για να χτυπήσει το καμπανάκι για την έναρξη της συνεδρίασης στο κινεζικό χρηματιστήριο και να γιορτάσει την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης της μετοχής του.
Οι μέρες της παρανομίας για τον κινέζο κροίσο
Ο Wang Wei είναι η επιτομή του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Αυτός ο άνθρωπος ξεκίνησε κυριολεκτικά από το μηδέν… Στα 20 χρόνια του, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ο Wang ξεκίνησε με ένα φορτηγάκι να μοιράζει δέματα. Τότε μόνο τα κινεζικά ταχυδρομεία μπορούσαν να μεταφέρουν δέματα. Οπότε η δουλειά του ήταν παράνομη…
Η εταιρεία κούριερ που ξεκίνησε ο Wang Wei λειτουργούσε για 16 χρόνια στην παρανομία μέχρι που η κυβέρνηση της χώρας της έδωσε επίσημη άδεια λειτουργίας.
Την εταιρεία την ίδρυσε το 1993 με έξι άνδρες και ένα φορτηγάκι, για να παραδίδει δέματα. Η εταιρεία λεγόταν SF Express και είχε έδρα στην πόλη Shunde, της επαρχίας Guangdong.
Έβγαλε τα πρώτα του χρήματα προσφέροντας παραδόσεις δεμάτων σε μία ημέρα.
«Όταν η SF άρχισε να παραδίδει πακέτα, τη δεκαετία του 1990, ήταν ακόμα μια παράνομη δραστηριότητα, που ονομαζόταν μαύρες παραδόσεις», είχε πει το 2011, στη μοναδική συνέντευξη που έχει δώσει μέχρι και σήμερα. «Θα μας επέβαλαν πρόστιμο εάν μας έπιαναν οι υπεύθυνοι των ταχυδρομείων, για αυτό και έπρεπε να παραδίδουμε τα πακέτα στα κρυφά», εξήγησε.
Ο ίδιος ο Wang δεν ξεχνά ότι ξεκίνησε φτωχός. «Ξέρω πως αισθάνεται κανείς όταν είναι φτωχός. Kαι όταν γίνονται διακρίσεις σε βάρος του επειδή είναι φτωχός», έχει πει σε εκείνη τη μία και μοναδική συνέντευξη. «Oι γονείς μου ήταν καθηγητές πανεπιστημίου, αλλά τα πτυχία τους δεν αναγνωρίστηκαν όταν μετακομίσαμε στο Xονγκ Kονγκ, όταν ήμουν ακόμα μικρός. Eπομένως, ξεκινήσαμε από το μηδέν».
Η περίοδος της απογείωσης
Ο επιχειρηματίας έγινε νόμιμος το 2009 τη στιγμή που η κυβέρνηση της χώρας της έδωσε επίσημη άδεια λειτουργίας.
Η ζήτηση για υπηρεσίες κούριερ υπήρξε τεράστια, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης της Kίνας και της γιγάντωσης online καταστημάτων όπως αυτό της Alibaba. Tελικά, η κινεζική νομοθεσία άλλαξε στις αρχές του 2009 και οι εταιρίες παραδόσεων έγιναν νόμιμες. Έως τότε, ο Wang είχε στήσει και την πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρία της Kίνας για τη μεταφορά φορτίων, την SF Airlines, έχοντας εξασφαλίσει τις αντίστοιχες άδειες. Σήμερα, διαθέτει ένα στόλο 35 αεροπλάνων.
Το δίκτυό του καλύπτει 200 χώρες με περισσότερα από 15.000 οχήματα και η γιγάντωση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχία της Alibaba.
Μόλις πριν λίγες μέρες η επίσημη πρώτη της S.F. Express στο Χρηματιστήριο της Σεντζέν οδήγησε σε αύξηση της μετοχής της μητρικής εταιρείας S.F. Holding κατά 59% ανεβάζοντας παράλληλα την περιουσία του, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires.
Kατά την τελετή της δημόσιας εγγραφής, ο Wang, έδωσε έναν μικρό λόγο όπου κάλεσε τους υπαλλήλους του να «κάνουν περισσότερα και να μιλούν λιγότερο». Mαζί με τον Wang, το καμπανάκι χτύπησε ένας διανομέας της SF, ο οποίος είχε δεχθεί μία σφαλιάρα από τον ιδιοκτήτη ενός πολυτελούς αυτοκινήτου, κατά τη διάρκεια ενός τροχαίου ατυχήματος που σημειώθηκε πέρσι.
Στη συνέχεια ο Wang μοίρασε κόκκινα πακέτα στους 400.000 υπαλλήλους του, συνολικής αξίας 1 δισ. γουάν. Tα μικρότερα περιείχαν 1.888 γουάν το καθένα δηλαδή περίπου 270 δολάρια, ενώ οι πιο καλοί εργαζόμενοι πήραν περισσότερα από 10.000 γουάν δηλαδή σχεδόν 1.500 δολάρια.
Πηγές από την εταιρεία λένε ότι ο ίδιος έχει εμμονή με τη βελτίωση της βιομηχανίας παραδόσεων, και θέλει να είναι δίκαιος με τους υπαλλήλους του.
«Το αφεντικό είναι πάρα πολύ σοβαρό για την εικόνα της εταιρείας» λέει ο Wang Wenbin, που εργάζεται στην εταιρεία.
Μάλιστα αποκαλύπτει ότι υπάρχει αυστηρός κώδικας δεοντολογίας για την πειθαρχία των εργαζομένων, καθώς ο Wang θέλει να εξασφαλίζει τις καλύτερες υπηρεσίες.
Οι εργαζόμενοι περνούν συχνά μέσα από εσωτερικές εξετάσεις που περιλαμβάνουν ελέγχους ακόμη και για τα νύχια τους.
Ο Wang μαζί με άλλους πέντε δισεκατομμυριούχους «ντελιβεράδες» έχουν δει τις περιουσίες τους να αυξάνονται κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες, λόγω εισαγωγών των εταιρειών τους στο χρηματιστήριο. Σύμφωνα με τον δείκτη του Bloomberg οι εν λόγω επιχειρηματίες συγκέντρωσαν το ποσό των 47 δισ. δολαρίων.