10 παραστάσεις για τον Φλεβάρη
Ο Φλεβάρης μπορεί να είναι ο μήνας με τις λιγότερες μέρες, αλλά φέτος αυτές γεμίζουν θεατρικές παραστάσεις για κάθε κοινό και γούστο. Συγκεντρώσαμε ό,τι έρχεται και παίζεται στην πόλη που δεν πρέπει να χάσετε.
Η μυθολογία του Φάουστ
Η μεγάλη διάδοσή του θρύλου έγινε χάρη σε μια λαϊκή φυλλάδα, που κυκλοφόρησε το 1587 με τον τίτλο Ιστορία του Δόκτορα Ιωάννου Φάουστ, θαυματοποιού και τεχνίτη της μαύρης μαγείας όπου συγκεντρώνονται ιστορίες που αναφέρονται στον αστρολόγο και μάγο Γιόχαν Φάουστ ο οποίος πιθανότατα ήταν υπαρκτό πρόσωπο, γεννήθηκε ίσως μετά τα μέσα του 15ου αιώνα και πέρασε τη ζωή του ως περιπλανώμενος αγύρτης. Ο Φάουστ αποτέλεσε το έργο ζωής του Γκαίτε που άρχισε να το γράφει το 1773 σε ηλικία 25 περίπου ετών για να το ολοκληρώσει το 1831, επτά μήνες πριν το θάνατό του. Ο Φάουστ του Γκαίτε έγινε το μεγάλο πρότυπο που παρακίνησε δεκάδες δημιουργούς να αναπλάσουν το μύθο του μέχρι τις μέρες μας σε όλες τις μορφές της καλλιτεχνικής έκφρασης. Την σκυτάλη παίρνει μια από τις πιο ταλαντούχες νέες σκηνοθέτιδες, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, τιμημένη το 2009 από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το Βραβείο Νέου Δημιουργού για τη σκηνοθεσία της στα έργα Wolfgang και Η Λέσχη της Αυτοκτονίας. Με τους Νίκο Κουρή, Αργύρη Πανταζάρα, Νάνσυ Σιδέρη και τη συμμετοχή 30 σπουδαστών από τη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου.
* 9, 10, 11/2, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Τηλ. 2310 895 800
Απολαυστικός Άκης Δήμου
Ο ιλαροτραγικός Αύγουστος του 2015. Ένα αθηναϊκό διαμέρισμα. Μια διάσημη σχεδιάστρια μόδας που αποστρέφεται το μαύρο χρώμα. Ένας νευρωτικός – παραλίγο σκηνοθέτης – με ροπή στις αινιγματικές σχέσεις. Δίπλα τους, μια πρώην σύζυγος εκδότη εφημερίδας και δεξιοτέχνης του μουσακά κι ένας νεαρός με αδυναμία στις Ιταλίδες τραγουδίστριες της δεκαετίας του ’60. Και μετά; Το κενό αυτοπροσώπως. Η ζωή που δεν περιμένει κανέναν. Η στιγμή που δεν είσαι πια νέος. Το παρόν που δείχνει τα δόντια του. Και το μέλλον. Άνθρωποι που ξεκίνησαν αποφασισμένοι, έτοιμοι για όλα, και βρέθηκαν στη μέση της διαδρομής, ματαιωμένοι, μόνοι και αναποφάσιστοι, σε μια Ελλάδα που τρίζει. Γιατί κάθε παιχνίδι, όσο απολαυστικό κι αν είναι, στο τέλος σπάει. Γραμμένο τον Σεπτέμβριο του 2015, το έργο του Άκη Δήμου, με τίτλο «Το κενό αυτοπροσώπως» είαι μια νέα άπαιχτη κωμωδία για την ήττα, η οποία παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου με τους Δάνη Κατρανίδη, Παναγιώτα Βλαντή, Σίσσυ Τουμάση, Κωνσταντίνος Κουνέλλας.
*5/2-, Θέατρο Εγνατία, Τηλ. 2310-225172, 2310-231431
Το θρυλικό Κουρδιστό Πορτοκάλι
Το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» αφηγείται την ιστορία του νεαρού Άλεξ, αρχηγού μιας συμμορίας συνομηλίκων του, που διασκεδάζουν σκορπίζοντας βία: κλοπές, βιασμοί και βανδαλισμοί είναι η καθημερινότητά τους. Οι μεγάλες αγάπες του Άλεξ είναι τα ναρκωτικά, οι βιασμοί και η Ενάτη συμφωνία του Μπετόβεν. Όταν συλλαμβάνεται και φυλακίζεται, για να αποκτήσει την ελευθερία του, δέχεται να συμμετέχει σαν «πειραματόζωο» σε ένα πρωτοποριακό σύστημα σωφρονισμού που μελετά η κυβέρνηση. Το έργο θέτει το πρόβλημα της αντιμετώπισης της νεανικής βίας αλλά και το θέμα της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου για να επιλέξει το καλό ή το κακό. Το 1971, το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Stanley Kubrick. Η προβολή του φιλμ απαγορεύτηκε σε αρκετές χώρες (στο Ηνωμένο Βασίλειο έως το 1999!). Τώρα το ανατρεπτικό και προκλητικό έργο του Anthony Burgess (σε θεατρική διασκευή του ιδίου) σκηνοθετεί ο Γιάννη Κακλέας, με τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη στον κεντρικό ρόλο.
*5/2-, Θέατρο Αριστοτέλειον, Τηλ. 2310250303, Ώρες: Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.15 & 21.00, Κυριακή 20.00
Πάρ’ τη γάτα απ’ το κεφάλι μου
Η κωμωδία “Πάρε τη γάτα απ’το κεφάλι μου” του Μιχαήλ Άνθη, σε σκηνοθεσία Παύλου Δανελάτου, έρχεται από τις 5 έως 28 Φεβρουαρίου 2016 σε πανελλήνια πρεμιέρα στο BlackBox. Πρόκειται για την ιστορία του Πέτρου και της Αγγέλας ένα χρόνο μετά το διαζύγιο. Εκείνος συγγραφέας, θαυμαστής του Παλαμά, συγκατοικεί με τον Ηρακλή, τον παπαγάλο του. Εκείνη, ηθοποιός , συγκατοικεί με τη Νατάσα τη χήνα, ένα ιγκουάνα, δύο κουνέλια και πολλά πολλά γατιά. Θυμός, θλίψη, ξέσπασμα, συναισθηματική ανεπάρκεια εκφράζεται από τους δύο ήρωες μέσα από κωμικές καταστάσεις. Θα καταφέρουν να κάνουν μια νέα αρχή μαζί ή θα μείνουν μόνοι παρέα με τον εγωισμό; Ο Πέτρος και η Αγγέλα συστήνουν τη ζωή τους και μια σχέση σαν ηφαίστειο που κοχλάζει μέσα τους.
*5-28 Φεβρουαρίου 2016, BlackBox, Ημέρες και ώρες: Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 19:30, Τιμή εισιτηρίου: 10€ κανονικό, 8€ (φοιτητικό, ανέργων)
Το «Mall» της Στέλλας Παπαδημητρίου
Η ομάδα CASUALI ύστερα από μια σειρά επιτυχημένων παραστάσεων στο θέατρο Αυλαία, ανεβάζει το έργο «Mall» της Στέλλας Παπαδημητρίου, σε σκηνοθεσία Στεφανίας Παπαμιχαήλ, στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς – Μελίνα Μερκούρη. Πρόκειται για ένα νέο κείμενο, που γράφτηκε σήμερα και αναφέρεται στο σήμερα.
Ένας πόλεμος μόλις τελείωσε. Οι νικητές βρίσκονται προστατευμένοι μέσα σε τεράστια εμπορικά κέντρα. Ο μηχανισμός κινείται με σχέδιο και ασφάλεια. Οχτώ πρόσωπα προσπαθούν να επιβιώσουν χαμογελώντας μέσα σε ένα πλαίσιο εξουσίας όπου τίποτα δεν αμφισβητείται. Ώσπου κάποια στιγμή ένα ερωτηματικό εισβάλλει στο mall και οι ισορροπίες διαταράσσονται. Ποιος είναι αυτός που σπέρνει την αμφιβολία; Ποιος υπενθυμίζει την ύπαρξη των «έξω»; Ποιος είναι αυτός, τελικά, που πρέπει να αποκλειστεί; Μια αλληγορία της σύγχρονης εποχής για τον καταναλωτισμό, τον αποκλεισμό και την αυταπάτη της ασφάλειας.
*12-13-14, 19-20-21 Φεβρουαρίου 2016, Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς – Μελίνα Μερκούρη, Ώρες: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 21.30, Είσοδος: 10 ευρώ
Πάρτι Γενεθλίων του Χάρολντ Πίντερ
Ένα ζευγάρι διαχειρίζεται μια πανσιόν, όπου εδώ και καιρό μόνο ένας πελάτης νοικιάζει δωμάτιο. Δύο άνθρωποι καταφτάνουν στο σπίτι αναζητώντας κάποιον. Με κάποιο τρόπο και για κάποιο λόγο διοργανώνεται ένα πάρτυ γενεθλίων για τον ένοικο του σπιτιού. Καμία προκείμενη δεν οδηγεί σε συμπέρασμα, κανένα παρελθόν δεν οδηγεί στο παρόν, καμία αφήγηση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί διαλεκτικά, κανένας μύθος δεν είναι συνεκτικός, καμία ταυτότητα δεν μπορεί να συγκροτηθεί. Η αλήθεια και το ψέμα, η ενοχή και αθωότητα, οι έννοιες του “καλού” και του “κακού”, έχουν καταρρεύσει. Τα πάντα αιωρούνται κρεμάμενα από μια κλωστή. Από την ομάδα ΟΥΚ ΝΟΥΚ, μια ανοιχτή σύμπραξη ατόμων που ασχολούνται με όλο το φάσμα των απαιτήσεων της θεατρικής πράξης: ηθοποιών, σκηνοθετών, δραματολόγων, φωτιστών, σκηνογράφων, ενδυματολόγων, υπεύθυνων παραγωγής κλπ. ΚΑΙ κοινό τόπο τις σπουδές τους στο Τμήμα Θεάτρου και το Τμήμα Εικαστικών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
*18,21,22,23 & 25/2, Θέατρο Black Box, Βασ. Όλγας 65, Τηλ. 2310829254, Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Πέμπτη, Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη, στις 21:00, Εισιτήρια: 10€ κανονικό, 7€ (φοιτητικό), 5€ (ανέργων, ατέλειες)
Οι 4 παραστάσεις του Δήμου Αβδελιώδη
Ο Δήμος Αβδελιώδης, ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες δημιουργούς του θεάτρου και του κινηματογράφου, έρχεται αυτόν τον Φεβρουάριο στο Θέατρο Άνετον με 4 διαφορετικές παραστάσεις, «Το Αμάρτημα της Μητρός μου», «Όνειρο στο Κύμα – Έρως Ήρως», «Το Μυρολόγι της Φώκιας», και «Η Γυναίκα της Ζάκυθος».
«Το Αμάρτημα της Μητρός μου» θα το συναντήσουμε από τις 10 μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου. Με το έργο αυτό αποκαλύπτει ο ίδιος ο Βιζυηνός την πιο βαθιά του πληγή, όταν σε πολύ μικρή ηλικία ακούει μια νύχτα τη Μητέρα του, να παρακαλεί μέσα στην εκκλησία το θεό να πάρει εκείνον, στη θέση της βαριά ασθενούς αδελφής του.
Το «Όνειρο στο Κύμα – Έρως Ήρως» έρχεται από 17 μέχρι 21 Φεβρουαρίου και αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας-αφιερώματος του Δ.Αβδελιώδη στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, με θέμα την αντίστιξη μεταξύ του ουράνιου και του γήινου έρωτα. Στο πρώτο διήγημα της παράστασης ο Παπαδιαμάντης, στήνοντας ένα ονειρικό τοπίο φυσικής ομορφιάς μέσα στο φεγγαρόφωτο, εστιάζει το βλέμμα και αντικρίζει με δέος την ομορφιά του γυμνού γυναικείου σώματος καθώς βυθίζεται και αναδύεται μέσα στους κυματισμούς της θάλασσας. Στο δεύτερο διήγημα, ο Έρωτας έχει κατέβει στη γη και έχει κουρνιάσει μέσα στο νου ενός νεαρού ναύτη για ένα συνομήλικό του κορίτσι.
Επόμενος σταθμός της τριλογίας «Το Μυρολόγι της Φώκιας – Το Καμίνι» που έρχεται από τις 24 μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου, έχοντας σαν θεματική αντίθετα την αντίστιξη μεταξύ της ζωής και των μορφών της απώλειάς της. Στο “Μυρολόγι της Φώκιας’’, ο Παπαδιαμάντης ενορχηστρώνει μια συμφωνία από ήχους και εικόνες θαμβωτικής ομορφιάς, που εναλλάσσονται με πένθιμα, κατασταλαγμένα μοτίβα της μνήμης από την απώλεια και τον θάνατο. Ακολουθεί ‘’Το Καμίνι’’ που είναι μια ευφρόσυνη, αντίστιξη στο ‘‘Μυρολόγι’’, ένας ύμνος στον έρωτα για τη ζωή.
Τέλος, «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» έρχεται στις 27 και 28 Φεβρουαρίου. Ο Σολωμός σχεδίασε και άρχισε να γράφει το έργο το 1826 στη Ζάκυνθο, βλέποντας με συναισθήματα πόνου και απέραντης συμπάθειας τις προσφυγοπούλες γυναίκες από το πολιορκημένο Μεσολόγγι να αντιμετωπίζουν κατάμουτρα τη λεκτική βία, την προσβολή και την ταπείνωση από μια δύσμορφη, εξαθλιωμένη γυναίκα. Το κακό εδώ δεν είναι οι Τούρκοι, εμείς οι ίδιοι γινόμαστε οι φορείς του κακού, από τον φόβο ή από την άγνοια του θεωρούμενου αντιπάλου που μας φοβίζει.
*Θέατρο Άνετον, Ώρες παραστάσεων: 21.00, εκτός Κυριακής που είναι στις 19.00, Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ, 8 ευρώ μειωμένο
Οι Πεταλούδες Είναι Ελεύθερες
Η Άννα Παναγιωτοπούλου σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο έργο του Leonard Gershe “Οι Πεταλούδες είναι Ελεύθερες», σε μουσική Διονύση Τσακνή. Το έργο «Οι Πεταλούδες είναι Ελεύθερες» υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες στην ιστορία του Broadway κάνοντας πάνω από 1100 παραστάσεις.
Νέα Υόρκη τέλη δεκαετίας του ’60. Ο Ντον Μπέηκερ είναι ένας υπέροχος τύπος. Έξυπνος, μορφωμένος, εμφανίσιμος και πολύ καλός μουσικός. Επίσης είναι τυφλός. Έχει πρόσφατα μετακομίσει από το μικρό ήσυχο προάστιο στο οποίο ζούσε με την υπερπροστατευτική μητέρα του, στη μεγαλούπολη. Στο ακριβώς διπλανό διαμέρισμα μένει η Τζιλ, μια νεαρή φέρελπις ηθοποιός που αντιπαθεί τις δεσμεύσεις. Οι δυο νέοι θα γνωριστούν και θα φλερτάρουν, μέχρι την απρόσμενη έλευση της μητέρας του Ντον την πλέον ακατάλληλη στιγμή.
Μια ζεστή, αισιόδοξη και εξόχως πνευματώδης κομεντί, που σε μια περίοδο που τα πάντα τριγύρω μας δείχνουν σκοτεινά, αφήνει να φανεί μια χαραμάδα φως. Μέσα από ένα πανέξυπνο και διαπεραστικό χιούμορ, προσεγγίζει τα ζητήματα του αυτοπροσδιορισμού, του έρωτα, του θάρρους και της αλληλοκατανόησης.
*24/2-13/3, Θέατρο Αυλαία, Ώρες: Πέμπτη-Σάββατο στις 21:00, Τετάρτη, Κυριακή στις 20:00, Είσοδος: 15€, 12€ (φοιτητικό, ανέργων)
Συνεχίζονται:
Η Αθήνα στη δεκαετία του ‘50
Ο Γιώργος Σεβαστίκογλου έγραψε την «Αγγέλα», μια λαϊκή τραγωδία με ποίηση και αλήθεια, το 1957 στη Μόσχα. Εκεί κατέφυγαν αυτός και η σύζυγός του Άλκη Ζέη, κυνηγημένοι για τις ιδέες τους. Το έργο μεταφράστηκε αμέσως στα ρωσικά και ανέβηκε σε πολλές σκηνές της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποτελώντας, αναμφίβολα, μια από τις ευτυχέστερες στιγμές της νεοελληνικής δραματουργίας. Είκοσι χρόνια μετά από την πρώτη παρουσίαση του έργου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, η «Αγγέλα» ανεβαίνει τώρα σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παλούμπη. Αθήνα. Δεκαετία του ’50. Η Αγγέλα έρχεται από το χωριό της για να δουλέψει υπηρέτρια σε ένα αστικό σπίτι. Στις ταράτσες, συναντιέται με τις άλλες «δούλες», που αγωνίζονται για μια καλύτερη ζωή, βιώνοντας η καθεμιά τους το δικό της προσωπικό δράμα. Μνήμες της επαρχίας, έρωτες, όνειρα αλλά και ένας μυστηριώδης θάνατος μπερδεύονται, με φόντο μια Ελλάδα τραυματισμένη από τον Εμφύλιο, όπου κυριαρχούν η φτώχεια, η εκμετάλλευση, η αστυνομία, το όνειρο της φυγής, η μετανάστευση στην Αμερική.
*22/1-24/4/16, Μονή Λαζαριστών, Σκηνή Σωκράτης Καραντινός, τηλ. 2315 200 200
Ένας ήρωας αρχέτυπο για τον 20ο αιώνα
Ο «Bόυτσεκ» του Γκέοργκ Μπύχνερ είναι ένα έργο για τους καταπιεσμένους, για τους προλετάριους, τους αδικημένους, για τον έρωτα μέχρι τον φόνο και την αυτοκτονία. Ένα έργο με πολλαπλά ανεβάσματα σε όλον τον κόσμο και διασκευασμένο για τον κινηματογράφο (δέκα ταινίες), Το έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που, αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε νέα μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, σκηνικά-κοστούμια του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη, μουσική του Μίνου Μάτσα. Είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του «Βόυτσεκ», δηλαδή και τα τέσσερα σχεδιάσματα (Τέσσερις υποθέσεις για έναν φόνο) του Μπύχνερ. Ο Βόυτσεκ στοιχειώνει τη ροκ ιδεολογία, τους μπίτνικ ποιητές, τους πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ, τον κινηματογράφο της αμφισβήτησης, το μεταμοντέρνο θέατρο.
*Από 29/1/16, Βασιλικό Θέατρο, τηλ. 2315 200 200, Τετάρτη: 18.00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο: 21.00, Κυριακή: 19.00