Τραπεζικό… big bank προ των πυλών της ελληνικής αγοράς
Τραπεζικοί κύκλοι αναμένουν ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ένας νέος κύκλος ανάπτυξης.
Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τους τελευταίους μήνες στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα, μετά από αρκετά χρόνια συρρίκνωσης και ουσιαστικού αποκλεισμού του από το μάτι των αγορών.
Τραπεζικοί κύκλοι αναμένουν ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ένας νέος κύκλος ανάπτυξης, ο οποίος ωστόσο δεν θα έχει καμία σχέση με τη φάση μεγέθυνσης που γνώρισε ο κλάδος τη δεκαετία του 2000.
Εκείνη την περίοδο κυρίαρχο ρόλο για τη διείσδυση ενός ιδρύματος στην αγορά έπαιζε το μέγεθος του δικτύου και η δυνατότητα παροχής πιστώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα.
Σήμερα, καθοριστικότερος παράγοντας αποτελεί η παροχή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου με βασικό κανάλι τις κινητές συσκευές, τηλέφωνα και ταμπλέτες.
Ήδη, προετοιμάζονται κινήσεις που αναμένεται να προκαλέσουν ανακατατάξεις στην αγορά, τόσο από νέους επενδυτές, όσο και από …παλαιούς γνώριμους του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στον τομέα του ηλεκτρονικού χρήματος.
Ενδεικτικές των διεργασιών που λαμβάνουν χώρα αυτήν την περίοδο είναι οι ακόλουθες εξελίξεις:
– Η Praxia Bank, πρώην Credit Com, βρίσκεται σε διαδικασία αύξησης κεφαλαίου, με στόχο να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά με την πλήρη τραπεζική άδεια που διαθέτει. Στόχος είναι να δημιουργηθεί μία ευέλικτη τράπεζα με μικρό αριθμό καταστημάτων, που θα δίνει έμφαση στις νέες τεχνολογίες.
– Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την Επενδυτική Τράπεζα, που διαθέτει τραπεζική άδεια και πωλείται από τον εκκαθαριστή της πρώην Λαϊκής Κύπρου, εμφανίστηκαν συνολικά 13 ενδιαφερόμενοι. Η τράπεζα αποτελεί, λόγω της άδειας που διαθέτει, όχημα για την είσοδο στην ελληνική αγορά, με δεδομένο ότι η έκδοση νέων αδειών από την Τράπεζα της Ελλάδος, έχει ανασταλεί.
– Άδεια Ιδρύματος Ηλεκτρονικού Χρήματος έχει ήδη εξασφαλίσει ο ΟΠΑΠ, ενώ σε συζητήσεις για τον ίδιο λόγο με την Τράπεζα της Ελλάδος, βρίσκονται οι Cosmote και Cardlink.
Τα Iδρύματα Hεκτρονικού χρήματος έχουν επιπλέον της δραστηριότητας έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος, τη δυνατότητα να παρέχουν και υπηρεσίες πληρωμών, καθώς και άλλες επικουρικές και στενά συνδεόμενες με αυτές δραστηριότητες υπηρεσίες.
– Η DECA Investments, αποκλειστικός διαχειριστής του Diorama Investments Sicar, απέκτησε έναντι 15 εκατ. ευρώ στρατηγική μειοψηφική συμμετοχή, στην εταιρεία Viva Wallet.
Στο fund μετέχει με μεγάλο ποσοστό ο επιχειρηματίας Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ενώ στην Επενδυτική του Επιτροπή προεδρεύει ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Eurobank Νίκος Νανόπουλος.
Η απόφαση της DECA να τοποθετεί στην εταιρεία, καταδεικνύει τις προσδοκίες για την ανάπτυξη των υπηρεσιών παροχής ηλεκτρονικού χρήματος τα επόμενα χρόνια.
Σημειώνεται ότι ο Όμιλος εταιρειών VivaWallet δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2000 και διατηρεί ηγετική θέση στον τομέα τεχνολογιών πληροφορικής για συστήματα συναλλαγών, στις υπηρεσίες μεταφορών, θεαμάτων και στις υπηρεσίες πληρωμών.
Πρόκειται για το μοναδικό Ίδρυμα Ηλεκτρονικού Χρήματος στην Ελλάδα το οποίο είναι Principal Member των οργανισμών MasterCard και Visa για υπηρεσίες εκκαθάρισης (acquiring) και έκδοσης καρτών (issuing) και είναι ο μόνος χρηματοοικονομικός οργανισμός πανευρωπαϊκά που βασίζεται εξ ολοκλήρου σε cloud υποδομές (Microsoft Azure).
Η αντίδραση των μεγάλων
Οι εξελίξεις αυτές έχουν κινητοποιήσει τους τέσσερις συστημικούς ομίλους, οι οποίοι έχουν δρομολογήσει επενδυτικά προγράμματα αναβάθμισης των ψηφιακών τους υποδομών και αναπροσαρμογής του δικτύου των καταστημάτων τους.
Σε λίγα χρόνια από σήμερα, τα τραπεζικά καταστήματα θα μετατραπούν σταδιακά σε χώρους προώθησης προϊόντων και συναντήσεων με τους πελάτες για τη δημιουργία νέων ή τη σύσφιγξη υφιστάμενων σχέσεων.
Επιπλέον, οι τράπεζες έχουν εκσυγχρονίσει την πλειονότητα των ΑΤΜ τους, ώστε να υποστηρίζουν συναλλαγές σε πραγματικό χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο, οποτεδήποτε, είτε πρόκειται για αργία ή για εργάσιμη ημέρα.
Παράλληλα, προχωρούν σε συνεχή αναβάθμιση των υπηρεσιών e-banking, προσφέροντας ποιοτικότερη και πληρέστερη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι περιπτώσεις που η επίσκεψη σε ένα κατάστημα είναι αναγκαία.
Πρόκειται για μια αναγκαία μετάβαση σε ένα περισσότερο ηλεκτρονικό και παραγωγικότερο για τα πιστωτικά ιδρύματα μοντέλο, το οποίο δεν υπαγορεύεται μόνο από τις δεσμεύσεις έναντι του επόπτη τους για μείωση του κόστους λειτουργίας, αλλά και από την ανάγκη να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο νέο ψηφιακό περιβάλλον που έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται.
tovima.gr