Το «βιογραφικό» του αεροπλάνου που συνετρίβη στην Ινδία
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα προβλήματα του Boeing 787-8 Dreamliner.
Καθώς οι έρευνες για την τραγωδία της πτώσης του αεροσκάφους της Air India συνεχίζονται στο φως της δημοσιότητας έρχονται διάφορα στοιχεία για διαφόρων ειδών προβλήματα που είχε παρουσιάσει τα προηγούμενα χρόνια το συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκαφών.
Το Boeing 787-8 Dreamliner, που εισήχθη στον στόλο της Air India το 2011, είναι ένα αεροσκάφος μήκους 57 μέτρων με άνοιγμα φτερών 60 μέτρων και χωρητικότητα μεταφοράς 248 επιβατών. Με κινητήρα General Electric GEnx-1B/Rolls-Royce Trent 100, το αεροσκάφος έχει εμβέλεια 13,530 χλμ. Μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμων κατά 25%, η Boeing διαφημίζει ότι μετέφερε πάνω από ένα δισεκατομμύριο επιβάτες τα τελευταία 14 χρόνια δημιουργώντας 425 νέες απευθείας διαδρομές σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο, δύο χρόνια αργότερα, ένα αεροσκάφος 787 της Japan Airlines παρουσίασε διαρροή καυσίμου δύο φορές τον Μάρτιο του 2013, με αποτέλεσμα να καθηλωθεί στο έδαφος. Ομοίως, αναφέρθηκαν προβλήματα με τις κύριες μπαταρίες ενός αεροσκάφους 787 της United Airlines. Οι κυβερνήσεις τόσο της Ιαπωνίας όσο και των Ηνωμένων Πολιτειών καθήλωσαν τον στόλο των αεροσκαφών τους, ενώ διεξήγαγαν μια ολοκληρωμένη αναθεώρηση.
Τον Ιούλιο του 2013, ένα άδειο 787 των Ethiopian Airlines έπιασε φωτιά στο έδαφος στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, σε ένα περιστατικό που αργότερα συνδέθηκε με βραχυκύκλωμα σε έναν πομπό εντοπισμού έκτακτης ανάγκης.
Στην Ινδία, η Boeing είχε συμβουλεύσει την Air India να αποφεύγει τις πτήσεις Dreamliner κοντά σε καταιγίδες που εκδηλώνονταν σε μεγάλα υψόμετρα επικαλούμενη αυξημένο κίνδυνο πάγου στους κινητήρες γεγονός που οδήγησε στην απόσυρση του αεροσκάφους από τη διαδρομή Δελχί-Τόκιο. Καθώς συνεχιζόταν η έρευνα ασφαλείας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), ένα αεροσκάφος 787 της Air India Δελχί-Καλκούτα επέστρεψε στο Δελχί αφού το παρμπρίζ του υπέστη ρωγμή, και δύο άλλα αεροσκάφη 787 καθηλώθηκαν στο έδαφος, καθώς οι κινητήρες GE τους ανήκαν στην ίδια σειρά που εξέταζε η FAA.
Εντός 14 μηνών από την κυκλοφορία του, ο στόλος Dreamliner της Air India αντιμετώπισε 136 μικρές δυσλειτουργίες. Λόγω της καθήλωσης στο έδαφος, η Air India υπέστη πρόσθετες δαπάνες λόγω αντικατάστασης άλλων αεροσκαφών στις πτήσεις της και επιπλέον κόστος την ημέρα, για χρηματοδότηση αεροσκαφών και εκπαίδευση πιλότων.
Σε απάντηση, η Boeing εφάρμοσε ένα «πακέτο τροποποιήσεων» που περιελάμβανε αναβαθμίσεις στο λογισμικό και τα εξαρτήματα του αεροσκάφους μέσω 10ήμερης καθήλωσης στο έδαφος για συντήρηση όλων των αεροσκαφών Dreamliner.
Μεταξύ 2015 και 2024, οι πτήσεις 787 της Air India ανέφεραν 32 περιστατικά που αφορούσαν σβήσιμο κινητήρα, δυσλειτουργίες ελέγχου πτήσης, μη ανάσυρση του εξοπλισμού, καπνό μέσα στην καμπίνα, απώλεια επικοινωνίας, ραγισμένο παρμπρίζ, προβλήματα πίεσης στην καμπίνα, έντονες αναταράξεις, πτώση υψομέτρου, δυσλειτουργία των γρύλων, ρήξη ελαστικών, υδραυλικές διαρροές. Σε δύο περιπτώσεις, τα τεχνικά προβλήματα οδήγησαν σε ατυχήματα και τραυμάτισαν αρκετούς επιβάτες, αλλά όχι θύματα. Η μοιραία πτήση από το Αχμενταμπάντ είναι η μόνη που έχει συντριβεί με αποτέλεσμα θανάτους.
Οι ανησυχίες
Συμπληρώνοντας μια δεκαετία εμφάνισης διαφόρων βλαβών, ο μηχανικός της Boeing, Σαμ Σαλέπχουρ επεσήμανε συντομεύσεις που χρησιμοποιούσε η εταιρεία κατά την κατασκευή των αεροσκαφών 777 και 787 Dreamliner. Υποβάλλοντας καταγγελία στην FAA τον Ιανουάριο του 2024, ο Σαλέπχουρ ισχυρίστηκε ότι τα πληρώματα δεν κατάφεραν να καλύψουν κενά κατά την ένωση ξεχωριστά κατασκευασμένων τμημάτων της ατράκτου, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών προκαλώντας μεγαλύτερη φθορά στα αεροπλάνα. Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι μηχανικοί είχαν πιεστεί να δώσουν το πράσινο φως για εργασίες που δεν είχαν ακόμη επιθεωρηθεί. Η FAA διερευνά επί του παρόντος αυτούς τους ισχυρισμούς.
Προηγουμένως, το 2021 είχε επισημανθεί παρόμοια καταγγελία για ακατάλληλη συναρμολόγηση η οποία οδήγησε τόσο την FAA όσο και την Boeing στην αναστολή της παράδοσης των Dreamliner. Ωστόσο, μετά από έρευνα της FAA και τη διαβεβαίωση της Boeing ότι είχε ενσωματώσει αλλαγές στη διαδικασία κατασκευής της οι παραδόσεις συνεχίστηκαν. Κανένα Dreamliner δεν καθηλώθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.
Naftemporiki.gr