Το παιχνίδι με τις κούκλες βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και δεξιότητες επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών σύμφωνα με νεότερα δεδομένα
Oμάδα νευροεπιστημόνων από το πανεπιστήμιο του Cardiff σε συνεργασία με γνωστή εταιρία παιχνιδιών παρουσιάζουν τα νεότερα ευρήματα μιας πολυετούς επιστημονικής μελέτης, η οποία διερευνά τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες θετικές επιδράσεις που μπορεί να επιφέρει το παιχνίδι με κούκλες στην ανάπτυξη των παιδιών.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους, τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών και την ενσυναίσθηση.
Στη μελέτη, που διεξάγεται για δεύτερο χρόνο, οι νευροεπιστήμονες εξέτασαν το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν τα παιδιά όταν παίζουν μόνα τους με κούκλες και παρατήρησαν ότι η γλώσσα τους είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη, όταν μιλούν για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων.
Η πολυετής επιστημονική μελέτη μελετά τον θετικό αντίκτυπο που επιφέρει το παιχνίδι με κούκλες στα παιδιά.
Τα πιο πρόσφατα ευρήματα έδειξαν ότι τα παιδιά επικοινωνούσαν για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων, μια περίπτωση που χαρακτηρίζεται ως «εσωτερική γλώσσα», περισσότερο όταν έπαιζαν με τις κούκλες, παρά όταν έπαιζαν παιχνίδια στο tablet. Όταν τα παιδιά επικοινωνούν για θέματα, όπως τις εσωτερικές σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων, καλλιεργούν παράλληλα κοινωνικές δεξιότητες, τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν κατά την αλληλεπίδραση τους με τους άλλους ανθρώπους και οι οποίες δυνητικά μπορεί να φανούν ευεργετικές για τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Μέσω της παρακολούθησης της εγκεφαλικής δραστηριότητας 33 παιδιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8 ετών, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες και μιλούσαν παράλληλα σαν να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα που φέρουν οι κούκλες, η ομάδα διαπίστωσε ότι, όχι μόνο ενεργοποιήθηκε η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), αλλά εμφανίστηκε και ιδιαιτέρως αυξημένη. Πιο συγκεκριμένα, το pSTS αφορά στην περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών, όπως η ενσυναίσθηση και ενεργοποιείται ακόμη και όταν το παιδί παίζει μόνο του.
Για τη μελέτη χρησιμοποιήθηκε ένας υπερσύγχρονος λειτουργικός εξοπλισμός φασματοσκοπίας κοντά στο υπέρυθρο, με σκοπό να διερευνήσει την ενεργοποίηση του εγκεφάλου ενώ τα παιδιά έπαιζαν είτε μόνα τους, είτε με άλλο άτομο, παιχνίδια με κούκλες ή σε tablet. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το παιχνίδι με κούκλες ενθάρρυνε περισσότερο την επικοινωνία σχετικά με τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων, δηλαδή την «εσωτερική γλώσσα», γεγονός που συνδέεται και με τα αυξημένα επίπεδα ενεργοποίησης του pSTS, από ότι το παιχνίδι στο tablet. «Αυτές οι δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους, τη μάθηση και τις κοινωνικές συναναστροφές. Είναι, επίσης, σημαντικό για τα παιδιά, καθώς συμβάλλει στη δημιουργία και τη διατήρηση φιλίας, καθώς και στη διαδικασία της μάθησής τους από τους δασκάλους και τους γονείς» είπε η ερευνήτρια Δρ. Σάρα Γκέρσον.
Παρά το γεγονός ότι, η πανδημία έχει περιορίσει τα γνωστικά και κοινωνικά ενδιαφέροντα που προσφέρονται στο εξωτερικό περιβάλλον, η έρευνα του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ προτείνει ότι το παιχνίδι με κούκλες μπορεί να προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να μιμηθούν σκηνές και αλληλεπιδράσεις από την καθημερινή ζωή. Τα παιδιά, συνήθως, μιμούνται αυτό που κάνουν ή λένε οι γονείς, οι δάσκαλοι ή οι συνομήλικοί τους ενώ οι κούκλες έρχονται σε αυτό το σημείο να συμβάλλουν, προσφέροντας μια διέξοδο στα παιδιά, τα οποία μπορούν να αναπαραστήσουν όσα έχουν δει και ακούσει και παράλληλα να εξασκήσουν τις δεξιότητες που θα χρησιμοποιήσουν σε πραγματικές κοινωνικές καταστάσεις.
Η επιστημονική μελέτη προτείνει, ακόμα, πως αυτά τα ευρήματα δεν έχουν επηρεαστεί από το είδος του φύλου – δίνοντας έτσι, περισσότερο έμφαση στη σημασία που έχει το παιχνίδι με τις κούκλες για την εξάσκηση των κοινωνικών δεξιοτήτων, ανεξαρτήτως του γένους των παιδιών.
Τα αποτελέσματα που προκύπτουν κατά τον δεύτερο έτος της έρευνας, με τίτλο «Doll play prompts social thinking and social talking: Representations of internal state language in the brain» «Το παιχνίδι με κούκλες ενθαρρύνει την κοινωνική σκέψη και επικοινωνία: Η αναπαράσταση της εσωτερικής γλώσσας στον εγκέφαλο» δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Developmental Science το 2021 από την Δρ. Σάρα Γκέρσον και τους συνεργάτες της, που μελετούν την Επιστήμη της Ανθρώπινης Εξέλιξης στο Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και στο Kings College του Λονδίνου.
Τα αποτελέσματα του πρώτου έτους της έρευνας δημοσιεύθηκαν στο Frontiers in Human Neuroscience, με τον τίτλο «Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience» «Εξερευνώντας τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες μέσω της νευροεπιστήμης».