Τζίρος 200 δισ. ευρώ για προϊόντα μαϊμού, περνούν κΤζίρος 200 δισ. ευρώ για προϊόντα μαϊμού, περνούν και από την Ελλάδααι από την Ελλάδα
Κόμβος για δύο από τις δέκα κατηγορίες προϊόντων που αποτελούν βασικό πεδίο της βιομηχανίας απομιμήσεων- ή των προϊόντων μαϊμού- αποτελεί η Ελλάδα, σύμφωνα με έκθεση του ΟΟΣΑ και του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), που χαρτογραφεί τη διακίνηση των λεγόμενων «μαϊμούδων» στη διεθνή αγορά.
Φωτογραφικός εξοπλισμός και ιατρικά μηχανήματα, αθλητικά είδη και παιχνίδια – απομιμήσεις των γνήσιων διοχετεύονται μέσω Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή αγορά, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ επικαλούμενο τα στοιχεία αυτά, αν και η χώρα μας δεν είναι ο μεγαλύτερος «κόμβος» για τη διακίνησή τους.
Συγκεκριμένα, για το φωτογραφικό εξοπλισμό – ιατρικά μηχανήματα, κατηγορία στην οποία περιλαμβάνονται και τα γυαλιά ηλίου, η Ελλάδα είναι στην έβδομη θέση της κατάταξης των χωρών προέλευσης απομιμήσεων και στη δέκατη για τα προϊόντα που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Αντίστοιχα, για τα αθλητικά είδη – παιχνίδια, η Ελλάδα είναι στη δωδέκατη θέση των χωρών προέλευσης και στην όγδοη για την ευρωπαϊκή αγορά.
Οι άλλες οκτώ κατηγορίες προϊόντων που αποτελούν στόχο της βιομηχανίας απομιμήσεων, είναι τρόφιμα, φάρμακα, καλλυντικά – αρώματα, δερμάτινα είδη – τσάντες, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα και ηλεκτρονικά είδη. Κατηγορίες, στις οποίες η Ελλάδα κατατάσσεται χαμηλά στη λίστα των χωρών προέλευσης ή των ενδιάμεσων σταθμών διακίνησης.
Συνολικά πάντως ο διεθνής τζίρος των δέκα κατηγοριών υπερβαίνει τα 200 δισ. ευρώ.
Στις 9 από τις δέκα κατηγορίες απομιμήσεων, η Κίνα είναι η κύρια χώρα και ακολουθούν Ινδία, Ταϊλάνδη, Τουρκία, Μαλαισία, Πακιστάν και Βιετνάμ. Στον τομέα της διακίνησης, οι σημαντικότεροι κόμβοι είναι το Χονγκ – Κονγκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σιγκαπούρη, ενώ για την ευρωπαϊκή αγορά οι κύριες πύλες εισόδου είναι η Αλβανία, η Αίγυπτος, το Μαρόκο και η Ουκρανία.
Εντυπωσιακές είναι, εξάλλου, οι τεχνικές διακίνησης, αλλά και απόκρυψης των απομιμήσεων που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί/διακινητές των προϊόντων αυτών, προκειμένου να φθάσουν στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με την έκθεση, τα προϊόντα μεταφορτώνονται διαδοχικά από/σε πλοία, σιδηροδρόμους, φορτηγά ή ακόμη και αεροπλάνα, μεγάλα φορτία σπάνε σε μικρότερα και αντίστροφα, με στόχο να χαθούν τα ίχνη και να τεθούν εμπόδια στον έλεγχο.
Όσο για τις τεχνικές απόκρυψης, οι συνηθέστερες είναι η τοποθέτηση των απομιμήσεων στο βάθος του κοντέινερ και η ανάμιξή τους με γνήσια προϊόντα. Όμως, έχουν εντοπιστεί και πιο εξελιγμένες τεχνικές, όπως η αποστολή των προϊόντων σε κομμάτια και η συναρμολόγησή τους στη χώρα προορισμού, η ξεχωριστή αποστολή των προϊόντων από τη συσκευασία