Η προσπάθεια του Νέρωνα, να σκάψει μια διώρυγα στον Ισθμό της Κορίνθου και το γλυπτό του (video)
Ελάχιστα σώζονται σήμερα από τη μεγάλη προσπάθεια του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα να κόψει με ένα κανάλι τον Ισθμού της Κορίνθου.
Ήταν ένας από τους κύριους λόγους του αυτοκράτορα να περιοδεύσει στην Ελλάδα το 66-68 μ.Χ. Η εργασία στον Ισθμό διήρκεσε πιθανώς περισσότερο από ένα χρόνο και περιλάμβανε ένα εργατικό δυναμικό που αριθμούσε 10.000 σκλάβους, πολιτικούς κρατούμενους, στρατιώτες και στρατευμένους εργάτες.
Ο αυτοκράτορας και ένα τόσο σημαντικό εργατικό δυναμικό πρέπει να έχουν μεταμορφώσει την περιοχή με τρόπους που είναι δύσκολο για εμάς να κατανοήσουμε σήμερα. Πριν από την κατασκευή της Διώρυγας της Κορίνθου (1881-1893), μπορούσε κανείς να δει ακόμα υπολείμματα αρχαίων εκσκαφών.
Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες ανέφεραν συνήθως τάφρους, λάκκους και τύμβους τόσο στην ανατολική όσο και στη δυτική πλευρά του ισθμού. Το μόνο άτομο που διεξήγαγε μια συστηματική έρευνα ήταν ο Μπέλα Γκέρστερ, ο αρχιτέκτονας από την Ουγγαρία που ήταν σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση της σύγχρονης Διώρυγας της Κορίνθου.
Είναι δύσκολο να εκτιμηθεί σήμερα πόσο πολύ το έργο του καναλιού του 19ου αιώνα μεταμόρφωσε την τοπογραφία του Ισθμού. Με την χρήση δυναμίτη και ατμομηχανών, τα συνεργεία εξόρυξαν 11 εκατομμύρια κυβικά μέτρα χώματος και πέτρας σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία και τα σκόρπισαν σε ολόκληρη την περιοχή.
Μεγάλο μέρος της παράκτιας ζώνης και στους δύο κόλπους σήμερα είναι ανυψωμένο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας μέσω της απόρριψης. Υπάρχουν γειτονιές κοντά στα Ίσθμια που είναι χτισμένες σε τεχνητές κορυφογραμμές που δημιουργήθηκαν από τα χώματα της εξόρυξης. Δίπλα από αυτό το θεμέλιο της γέφυρας βρίσκεται το αρχαίο τείχος του καναλιού και το περίφημο ανάγλυφο του Νέρωνα, το οποίο έχει διαβρωθεί πολύ.
Το ανάγλυφο δείχνει έναν άνδρα να στέκεται κάτω από ένα αέτωμα με το αριστερό χέρι ακουμπισμένο σε ένα χοντρό αντικείμενο και το δεξί χέρι διπλωμένο. Το γλυπτό μπορεί να ερμηνευθεί είτε ως εικόνα του αυτοκράτορα Νέρωνα, είτε ως ανάγλυφο του Ηρακλή αναπαυόμενος από τους άθλους του.
Η πιο πειστική ερμηνεία είναι ότι αναπαριστά τον Νέρωνα ως Ηρακλή.