Η ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΟΥΛΙΑΡΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ:ΕΜΕΙΣ, του ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΝΙΚΟΛΣ
Εκπαιδευτικός- Συγγραφέας
ΕΜΕΙΣ, του ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΝΙΚΟΛΣ
(US, by DAVID NICHOLLS)
Μυθιστόρημα
Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ, 2015
Σελίδες: 583
«Ο Ντάγκλας Πίτερσεν κατανοεί την ανάγκη της γυναίκας του να «ανακαλύψει ξανά τον
εαυτό της», τώρα που ο γιος τους φεύγει από το σπίτι για σπουδές. Απλώς νόμιζε ότι
αυτό ήταν κάτι που θα έκαναν μαζί. Έτσι, όταν εκείνη του ανακοινώνει ότι τον
εγκαταλείπει, ο Ντάγκλας αποφασίζει να μετατρέψει τις τελευταίες οικογενειακές
διακοπές που θα περάσουν μαζί σε ένα ταξίδι ζωής. Ένα ταξίδι στο οποίο θα
προσπαθήσει να ξανακερδίσει τη γυναίκα του και να την κάνει να τον ερωτευτεί από
την αρχή. Σε μια διαδρομή από το Λονδίνο στη Βαρκελώνη –μέσω Παρισιού,
Άμστερνταμ, Μονάχου, Βενετίας, Φλωρεντίας– ξετυλίγεται η πορεία ενός γάμου από το
ρομαντικό, ειδυλλιακό του ξεκίνημα ως το πιθανό τέλος του. Το μυθιστόρημα Εμείς
είναι μια ιστορία για τις απαιτήσεις ενός μακροχρόνιου δεσμού, για τις σχέσεις λογικής
και συναισθήματος, γονιών και παιδιών, μέσης ηλικίας και νεότητας. Ταξιδεύοντας τον
αναγνώστη σε επτά χώρες και καλύπτοντας είκοσι εννέα χρόνια γάμου, το
μυθιστόρημα αυτό είναι ταυτόχρονα επικό και προσωπικό, κωμικό και συνάμα
σπαρακτικό.» (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο)
Η γνώμη μου: Έχω διαβάσει αρκετά μυθιστορήματα που περιγράφουν τη φθορά του
γάμου καθώς επίσης τη σχέση μητέρας και παιδιού από τη γυναικεία σκοπιά, αλλά
πρώτη φορά διαβάζω πώς βλέπει ένας άντρας το ρόλο του ως συζύγου και ως πατέρα.
Πώς νιώθει στις αδέξιες και άκομψες απόπειρές του να προσεγγίσει τον γιο του, από τη
νηπιακή ηλικία έως τώρα που βρίσκεται στην εφηβική. Πώς αντιμετωπίζει το έλλειμμα
επικοινωνίας και αποδοχής του εκ μέρους του γιου, πώς αισθάνεται παρακολουθώντας
τη σύζυγό του να επικοινωνεί αρμονικά και να βρίσκεται σε μια διαρκή συμμαχία με το
γιο τους. Γιατί συχνά νιώθει ξένος, ίσως και περιφρονημένος, ενώ ο ίδιος το μόνο που
θέλει είναι να οργανώνει τη ζωή τους στην εντέλεια και να τους προσφέρει τα πάντα,
έστω και σε βάρος των προσωπικών του φιλοδοξιών και της καριέρας του, και ειδικά για
το γιο του θέλει να τον προετοιμάσει όσο γίνεται καλύτερα, για να βγει στην άγρια,
ανταγωνιστική, αληθινή ζωή.
Το μυθιστόρημα είναι τέλεια δομημένο. Έχουμε κάθε φορά στην πλοκή ένα βήμα προς
το μέλλον που το διαδέχεται ένα βήμα προς το παρελθόν. Αυτά τα βήματα
περιλαμβάνουν καταστάσεις ανάλογες κατά κάποιον τρόπο, έχουν δηλαδή ένα κοινό
σημείο. Το ταξίδι στην Ευρώπη κρύβει πολλά απρόοπτα, εκπλήξεις αρκετές από τις
οποίες είναι δυσάρεστες, αποκαλύψεις και μεγάλες προκλήσεις. Είναι μια αγωνιώδης
προσπάθεια για τον Ντάγκλας να κρατήσει την οικογένειά του ενωμένη όπως ήταν μέχρι
τώρα, να ανακόψει τη φθορά, να κερδίσει το γιο του και να ξανακερδίσει τη γυναίκα του.
Θα τα καταφέρει; Αν ναι, με ποιο τίμημα; Κι αν όχι, τι θα συμβεί μετά;
Αυτά τα ερωτήματα θα τα απαντήσει φυσικά ο συγγραφέας. Εμείς, ως αναγνώστες, θα
απαντήσουμε και σε άλλα δικά μας ερωτήματα σχετικά με τη σημερινή πραγματικότητα
και τις σχέσεις που δημιουργούνται μέσα σ’ αυτήν, όπως για παράδειγμα: Γυρίζει ο
χρόνος πίσω; Διορθώνονται οι ρωγμές στις ανθρώπινες σχέσεις; Μπορούμε να τα
ελέγχουμε όλα; Και είναι πραγματικά αξεπέραστα όσα αντίξοα μας συμβαίνουν; Πάντως,
εμμέσως, η Κόνι μας λέει: «Δεν ήρθε το τέλος του κόσμου. Δεν ήρθε!»
Είναι ένα βιβλίο για το γάμο, τις μακροχρόνιες σχέσεις μεταξύ των συζύγων, τις σχέσεις
μητέρας-γιου αλλά και πατέρα-γιου, τις φθορές αλλά και τις πάσης φύσεως αλλαγές που
φυσιολογικά επέρχονται καθώς η ζωή κυλάει. Ένα άριστο μυθιστόρημα, σύγχρονο,
ανθρώπινο, συγκινητικό, τρυφερό, με έξυπνη δομή και ενδιαφέρουσα πλοκή. Το δικό
μου συμπέρασμα, πάντως, μετά την ανάγνωση αυτού του βιβλίου, όσον αφορά στις
σχέσεις, είναι: «Εγρήγορση! Η αγάπη δεν φτάνει…»
ΥΓ: Ο Ντέβιντ Νίκολς είναι συγγραφέας του βιβλίου «Μια ημέρα», το οποίο έγινε ταινία
με την Αν Χάθαγουεη και τον Τζιμ Στέρτζες, το 2011