Γιορτάζει ο Οσιος Πατάπιος..!
|
Το σκήνωμα του Οσίου Παταπίου κατά την στιγμή της εύρεσής του το 1904 |
Η μονή βρίσκεται σε κτιριακό συγκρότημα, που αποτελεί επέκταση του αρχαίου ασκητηρίου του 12ου αιώνα.
Το σπήλαιο με το λείψανο του αγίου Παταπίου ανακαλύφθηκε το 1904 από τον τεχνίτη Βασίλη Πρωτόπαπα με εντολή του ιερέα από το Λουτράκι Αναστάσιου Σουσάνη, στην προσπάθεια του να αυξήσει τον χώρο σε ένα εκκλησάκι που ήτανε μέσα σε μία σπηλιά.
Στο σπήλαιο βρέθηκε και η κάρα της Αγίας Υπομονής.
Ορισμένοι επισκέπτες από το σπήλαιο πήραν κομμάτια των λειψάνων του Αγίου ως φυλαχτό, κατά μαρτυρία της γερόντισσας Παταπίας.
Στη συνέχεια, ο ιερέας α Αναστάσιος Σουσάνης, πήρε το λείψανο του Αγίου Παταπίου και το κράτησε στο σπίτι του με την άδεια της εκκλησίας, προκειμένου να το κρατήσει μακριά από τους βάνδαλους. Αρχικά στο σπήλαιο βρέθηκε και ξύλινος σταυρός, μεμβάνη και νομίσματα τα οποία παραδόθηκαν στον τότε βασιλικό επίτροπο της Ιεράς Συνόδου.
Άποψη του τέμπλου στο σπήλαιο της Μονής – Αρχείο ΙΑΑ – © Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών πηγή φωτογραφίας: www.religiousgreece.gr |
Γενική άποψη του καθολικού του νεόδμητου ναού της Μονής – Αρχείο ΙΑΑ – © Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών πηγή φωτογραφίας: www.religiousgreece.gr |
Βυζαντινή αγιογραφία του Οσίου Παταπίου. Βρέθηκε στο σπήλαιό του στο Λουτράκι, 15ος αιώνας |
Αργότερα το 1952 ο Πατέρας Νεκτάριος (κοσμικό όνομα Κυριάκος) Μαρμαρινός, ένας ιερέας από τον Συνοικισμό της Κορίνθου (και αργότερα πρωτοσύγκελος στη μητρόπολη Κορίνθου) – με καταγωγή από την Αίγινα (ήταν υποτακτικός του Αγίου Ιερωνύμου), ίδρυσε μοναστήρι στον τόπο του σπηλαίου και το λείψανο επέστρεψε στο σπήλαιο όπου βρέθηκε.
Η επίσημη ίδρυση της μονής έγινε στις 1 Αυγούστου 1952 από τον μητροπολίτη Κορινθίας Προκόπιο Τζαβάρα.
Η πρώτη ηγουμένη στη μονή, το 1952, ήτανε η γερόντισσα Συγκλητική.
Η γερόντισσα Παταπία βοήθησε σε σημαντικό βαθμό στην δημιουργία και την οικοδόμηση της μονής και ήταν ηγουμένη από το 1963 ως το 1970, οπότε παραιτήθηκε λόγω προβλημάτων υγείας.
Ο πατέρας Νεκτάριος, ο κτήτορας της μονής, επισκέπτεται ακόμα το μοναστήρι.
Έχει πλούσιο χριστιανικό έργο και έχει ιδρύσει και άλλα μοναστήρια όπως το ανδρικό μοναστήρι των Τριών Ιεραρχών κοντά στην Περαχώρα, την καλοκαιρινή κατασκήνωση για παιδιά που ονομάζεται Βηθλεέμ καθώς επίσης και το γυναικείο γηροκομείο στο Λουτράκι, σήμερα ο γέρων Νεκτάριος έχει συνταξιοδοτηθεί.
Η είσοδος τη; Μονής |
Έχει λάβει πολλά βραβεία από την εκκλησία της Κορίνθου στην οποία ήταν πρωτοσύγκελος. Ακόμα και σήμερα, αν και σε προχωρημένη ηλικία, κάθε Κυριακή στον Συνοικισμό της Κορίνθου κάνει ακόμα διαλέξεις με χριστιανικό περιεχόμενο και Κατηχητικό.
Αρχικά υπήρχαν τεράστιες δυσκολίες για να οικοδομηθεί το μοναστήρι.
Υπήρχαν μόνο πολύ μικρά κάποια δωμάτια – κελιά στα οποία ζούσαν οι μοναχές.
Η πανοραμική θέα της Μονής, προς το Λουτράκι Αρχείο ιΑΑ – © Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών πηγή φωτογραφίας: www.religiousgreece.gr |
Με πολύ κόπο η ανοικοδόμηση της μονής του Οσίου τελικά ολοκληρώθηκε.
Οι ξενώνες, τα δωμάτια – κελιά για τις 40 καλόγριες, η εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Παναγίας), το νεκροταφείο όπου υπάρχει ο ναός της Αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας, η εκκλησία μέσα στο άβατο, η Αγία Τριάδα.
Τέλος υπάρχει και ένας χώρος έκθεσης για τους επισκέπτες με χριστιανικά αντικείμενα λατρείας, αναμνηστικά και βιβλία.
Σήμερα υπάρχει πλέον αρκετά καλή και βατή πρόσβαση στη μονή του Οσίου Παταπίου με ασφαλτόστρωτο δρόμο που κατασκεύασε ο Ελληνικός στρατός αλλά και μεγάλο πάρκινγκ, ενώ η Ιερά μονή έχει εδώ και χρόνια δημιουργήσει το αυτόνομο, το δικό της δίκτυο ύδρευσης αλλά και ηλεκτροδότησης των εγκαταστάσεων.
Το ιερό λείψανο του Οσίου Παταπίου Αρχείο ιΑΑ – © Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών πηγή φωτογραφίας: www.religiousgreece.gr |
Η σημαντικότερη ανταμοιβή του προσκυνητή είναι το ιερό Λείψανο του Οσίου Παταπίου του θαυματουργού.
Γεμάτο ευωδία και θαυματουργική χάρη, κοσμεί και προστατεύει την Ιερά Μονή.
Πλήθη ευλαβών προσκυνητών από όλη την Ελλάδα έρχονται στη μονή για να προσκυνήσουν τον Άγιο.
Εκτεθειμένο ευλαβικά το Λείψανό του μέσα σε ξύλινη λάρνακα, στο βάθος ενός απέριττου σπηλαίου, δείχνει στον προσκυνητή τον αληθή προορισμό της υπάρξεώς του. Το σπήλαιο του Αγίου Παταπίου είναι δίπλα από την εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπου και βρίσκεται η εικόνα της Παναγίας Ελεούσας.
Το ιερό λείψανο του Οσίου Παταπίου φωτογραφία: pemptousia-2.wpengine.netdna-cdn.com |
Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 από τους Οθωμανούς, ο συγγενής των αυτοκρατόρων της δυναστείας των Παλαιολόγων και ανιψιός της Αγίας Υπομονής, Αγγελής Νοταράς, προκειμένου να προστατεύσει το άφθαρτο Σκήνωμα του Αγίου Παταπίου, το μετέφερε με ασφάλεια στο Λουτράκι της Πελοποννήσου.
Η είσοδος του σπηλαίου του Οσίου Παταπίου |
Γρήγορα λοιπόν ο Άγιος Πατάπιος ξεχώρισε κι έγινε πολύ γνωστός για τη μεγάλη του άσκηση και αρετή, τόσο, που πολλοί έτρεχαν κοντά του, για να ωφεληθούν πνευματικά από τη γνωριμία του και την αναστροφή μαζί του.
Οι άγιοι ποτέ δεν αφήνουν τον εαυτό τους να πιστέψει εκείνα που ο κόσμος πιστεύει για αυτούς αν το πάθουν αυτό, τότε τα έχασαν όλα.
Για αυτό ο Άγιος Πατάπιος, αφού έμεινε χρόνια στην έρημο της Θηβαΐδας, ύστερα για να χαθούν τα ίχνη του, έφυγε και πήγε στην Κωνσταντινούπολη.
Στην Κωνσταντινούπολη ο Άγιος Πατάπιος έμεινε για ένα χρονικό διάστημα στο σημαντικό τότε προσκύνημα της Παναγίας των Βλαχερνών και εκεί έζησε άγνωστος και φτωχός, με μεγάλη σκληραγωγία αλλά και πνευματική περισυλλογή, όπως και στην έρημο, φθάνοντας σε σημείο να θαυματουργεί.
Η Τίμια Κάρα της Αγίας Υπομονής |
Βυζαντινή αγιογραφία της Οσίας Υπομονής. Βρέθηκε στο σπήλαιο του Οσίου Παταπίου στο Λουτράκι, μαζί με την Τιμία Κάρα της, 15ος αιώνας. |
Έπειτα ίδρυσε στην Κωνσταντινούπολη την περίφημη Μονή των Αιγυπτίων στην οποία και εκεί κοιμήθηκε Οσιακά.
Πολλοί επισκέπτες της μονής παίρνουν ως φυλακτό από το σπήλαιο του Οσίου Παταπίου ένα μικρό κομματάκι από βαμβάκι ποτισμένο με το λάδι του αγίου από την καντήλα του που καίει στο σπήλαιο του και επίσης παίρνουν και αγίασμα από μία παρακείμενη στο σπήλαιο, πηγή.
Στο μοναστήρι του Οσίου Παταπίου επίσης, βρίσκεται η Τίμια Κάρα της Αγίας Υπομονής.
Η Αγία Υπομονή, πριν γίνει μοναχή ήταν η αυτοκράτειρα Ελένη, η μητέρα του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Κωνσταντίνου Παλαιολόγου.
Έγινε αυτοκράτειρα ως σύζυγος του Εμμανουήλ Β’ του Παλαιολόγου και είχε θέσει υπό την προστασία της το Λείψανο του Οσίου Παταπίου.